ROMANO SANDEE – AROMATHERAPIE WORKSHOP

DSC_0421
Een tijd geleden, werd ik met nog een paar andere beauty bloggers uitgenodigd naar Zwolle om een Aromatherapie workshop bij te wonen ik was direct erg enthousiast, en wou erg graag meer over leren. Vandaag vertel ik jullie meer over mijn ervaringen , en wat ik van de workshop vond.

DSC_0423

Het begon direct met al deze etherische olieen , het zijn namelijk pure geuren zonder toevoegingen. Ik kwam binnen lopen en werd direct gevraagd of ik iets rook, natuurlijk heb ik niets opgemerkt. Naja natuurlijk niet maar, ik was niet de enige die het niet heeft geroken. Dat kan goed met mijn reuk te maken hebben, want de geur was wel duidelijk aanwezig.

We konden geuren vergelijken, met andere geuren. Raden kiezen, en zo konden we ons reukvermogen ontdekken, en de verschillen herkennen. Ons werd door de eigenaar van Romano Sandee, vertelt hoe onze reuk te werk gaat. Je associeert als gauw een geur die je ruikt met iets herkenbaars dat erop lijkt. Dat gebeurt meestal met een geur die op het puntje van je tong ligt maar je niet lukt om te benoemen.

Definitie van etherische olie

Een etherische olie is een vluchtige olie, wat wil zeggen: de olie vervliegt in de lucht. Nog anders gezegd: ze verdampt snel. Door dat verdampings- of vervliegingsproces is de geur van de olie goed merkbaar. Aangezien het vaak om aangenaam geurende stoffen gaat, wordt dat meestal als prettig ervaren. Vanwege deze eigenschap wordt de etherische olie ook wel aangeduid als aromatische of essentiële olie.

DSC_0412

Er werd heel wat besproken, en zo ook de ingrediëntenleer ( tot hoe ver je dit kan leren). De zogenoemde herkende ‘ vervelende ‘ ingrediënten denk aan SLES, SLS, Minerale oliën , en parabenen. Er werd ook gekeken wat reinigt beter, Cola of Pure SLES, de minder agresieve vorm van de twee. Er werd veel heen en weer gevraagd, omdat ik in de meeste gevallen wel sceptisch ben, als je over verzorgingsproducten blogt wil ik wel een mooi ingrediëntenlijstje zien, en met SLS, SLES Of Parabenen en iets in die vorm word mijn enthousiasme wel iets minder.

Omdat SLES, en SLS volgens vele een uitdrogende werking zou hebben, smeerde ik met een beetje moeite pure SLES op mijn huid.  Niet zonder slag of stoot want het tintelde wel degelijk en ik merkte wel degelijk dat het effect had op de huid. Alhoewel Romano Sandee, me wel heeft laten inzien dat het ook een combinatie is van te vaak douche ( tja wat is te vaak?) , en teveel verzorgingsproducten gebruiken( uhu ik weet het te veel?). Maar het zou zeker goed kunnen zijn dat dit de huid droger maakt. De essentie van het verhaal was van niks teveel gebruiken.

DSC_0418

Je kan denk ik wel zien wat beter schoon is, of ik dit moet zien als iets positiefs weet ik niet. Maar onthoud even dat SLS , een agressievere vorm is op de SLES vorm. Dus wellicht zou SLS intensiever reinigen , en dus meer irriteren.

DSC_0413

Ook werd er uitgebreid gesproken over minerale olieen, de donkere fles word gebruikt voor Motorolie, een heel gekke gebruiksvorm om te bedenken dat de minerale olie die meer gefiltert word gebruikt word in cosmetica.

Hierover word gezegd dat het meer de huid zou afsluiten, en dat er geen zuurstof bij zou kunnen komen. Inmiddels weten we wel dat er maar een klein percentage in verzorgingsproducten zit , denk aan 1,2 %. Het kwam erop neer dat het waar de huid hitte zou moeten ‘uitlaten’ dat niet zou kunnen, maar als dat het geval zou zijn zou het dus ook op een andere plek ( de hitte ) afgevoerd kunnen worden. Tja dan is het maar net wat je fijn vind, hier was het ook niet te veel, en gebruik niet teveel.

DSC_0422

We mochten aan de slag, We mochten zelf een douchegel, bodylotion of massageolie maken. Ik maakte ze alle drie en vond het een enorm leuke ervaring om te doen. Het is in principe niet zo moeilijk alleen een beetje zoeken, welke geuren je bij elkaar wilt combineren.

Na afloop kregen we een informatie map mee naar huis, en en certificaat waar ik super blij mee ben. Ik ben meer open minded geworden na deze workshop, en heb ontzettend veel geleerd. Over sommige dingen ben ik niet perse anders gaan denken, ik kijk alleen wel verder dan mijn neus lang is!

Dit artikel is in samenwerking met Romano Sandee.

cropped-imagingservice-1.jpg

 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

10 reacties

  1. beautycreatures1

     /  9 november 2014

    Wat een leuk verslagje! Volgens mij was het een heel leerzame dag 😉

    Beantwoorden
  2. Wat leuk zo’n workshop! Dat had ik ook erg leuk gevonden haha. Ik pluis altijd ingredientenlijstjes uit.

    Beantwoorden
  3. Linda

     /  9 november 2014

    Wat gaaf dat je hierbij was, en nieuwe dingen hebt geleerd. Het zag er goed uit.

    Beantwoorden
  4. Wat een leuke workshop! Altijd fijn om weer wat te leren en je eigen product samen te stellen.

    Beantwoorden
  5. Wat supergaaf dat je hier geweest bent! Tof voor je! Ik ben dol op dit soort oliën. Heb thuis ook een paar flesjes.

    Beantwoorden
  6. dailycupofblablabla

     /  9 november 2014

    Interessant! Ik ben mij pas meer gaan verdiepen in ingrediënten sinds ik beautyblogs lees.

    Beantwoorden
  7. Wat leuk dat je hierbij bent geweest! Ik let zelf ook altijd wel op de ingrediëntenlijst van producten en mijd daarbij ingrediënten waar ik minder goed tegen kan!

    Beantwoorden
  8. Super leuk dat je erbij was! Ik was er ook voor uitgenodigd.. maar ik kon helaas niet! Het ziet er erg interessant uit 😀

    Beantwoorden
  9. Het leek me een interessante workshop! 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

