Girl talk : Tips bij menstruatiepijn

relaxe_thumb_500x288 (1)
Het is fijn om een meisje te zijn, en alles wat erbij komt kijken. Maar een van de nadelen zijn onder andere ongesteldheid. Meer dan 90 procent jonge vrouwen hebben last van een pijnlijke menstruatie, dat is niet niks. Ik geef vandaag een paar tips hoe je hier mee kan omgaan.

WORK IT

Natuurlijk zou je liever op de bank liggen en een meisjesfilm kijken. Maar bij vele meisjes kan lichaamsbeweging krampen verminderen. Rustige yoga-oefeningen of Pilates strekken pijnlijke spieren en helpen je te ontspannen. En cardio-oefeningen (zoals joggen, dansen of zwemmen) maken goed-gevoel-stoffen vrij (endorfines) die de pijn bestrijden

HOT IS YOUR BEST FRIEND

Warmte doet wonderen voor boze spieren. Je warme kruik wordt een keer per maand je beste vriendin. Eindig de dag met een kopje kruidentee tegen de spanning, een warm bad en ten minste 8 uur slaap. Wedden dat je je als nieuw voelt als je wakker wordt?

large (7) (1)

EET, DRINK EN BEN GELUKKIG!

Jammer genoeg maakt zout/zoet fastfood het erger. En cafeïne drinken maakt ook je stemmingswisselingen erger. Voor een prettige menstruatie moet je goed met je buik omgaan. Drink veel water, wat het vasthouden van vocht vermindert. Eet licht en vaak gerechten die vol zitten met complexe koolhydraten en Omega-3’s. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering en vetzuren kunnen je krampen verminderen. Calcium en magnesium kunnen ook helpen. Het perfecte tussendoortje: magere kaas en een handvol zonnebloempitten.

FullSizeRender (20) (1)

BEN VOORBEREID 

Zorg voor de juiste maandverband of tampons,er zijn veel verschillende soorten tampons en maandverband te koop. Zorg dat je ook veel varianten thuis hebt liggen voor als je opeens hevig bloedverlies hebt. Vooral voor ’s nachts kan het je een veilig geven als je dikke maandverband gebruikt.

DE PIL

Het gebruik van de pil kan ook een goede oplossing zijn om je menstruatieklachten te verminderen. De pil zorgt er namelijk voor dat menstruaties regelmatiger worden en je minder bloedverlies en pijn zal hebben tijdens je menstruatie. Toch zijn er ook veel meiden die liever de pil niet slikken voor de bijwerkingen die het met zich mee brengt. De nieuwe pil Qiara beweert veel minder bijwerkingen te hebben.

large (8)

BLIJF POSITIEF

Zie het positief in, hoeveel pijn je ook mag hebben. En hoe vervelend het ook is dat soms sommige mensen zich niet kunnen inleven hoeveel pijn je kan hebben van menstruatie, het is voor 80% jou ticket om een kindje te dragen, en hoe mooi is dat! Hou dat goed in je gedachte als je weer van die vreselijke krampen voelt. Wellicht maakt dat het draagbaar.

Heb jij wel eens last van hevige menstruatie pijn?

Bron: Taart – van oumfeerozah.com, alle andere foto’s weheartit.

Een reactie plaatsen

13 reacties

  1. Fijne tips! Warmte is voor mij echt wondermiddel.

    Beantwoorden
  2. Kim

     /  7 oktober 2014

    Handige tips!

    Beantwoorden
  3. Wat goed dat je hier een artikel over schrijft! Leuke tips, ik heb er (gelukkig) bijna nooit last van, maar warmte is wel een hele goede tip.

    Beantwoorden
  4. dailycupofblablabla

     /  7 oktober 2014

    Oh het maandelijks feestje… Gelukkig heb ik er niet veel last van. Ben ik echt heel blij mee.
    Drie repen chocolade en ik overleef het wel 😉

    Beantwoorden
  5. dit komt echt als geroepen haha! heb weer veel last. ik ga stoppen met mijn pil wegens een hoop bijwerkingen en ik hoop dat mijn menstruatie niet al te veel erger wordt daardoor.. we’ll see!

    Beantwoorden
  6. Ja, ik heb ook altijd heel veel last van mijn ongesteldheid. De eerste twee dagen ga ik door de grond. Een kruik en chocolade helpt me er altijd weer bovenop, haha.

    Beantwoorden
  7. Ik ben zo blij dat het nog niet terug is sinds de bevalling. T mag van mij nog wel even wegblijven.

    Beantwoorden
  8. haia

     /  7 oktober 2014

    Lang geen last gehad door spiraaltje. Nu slaan de hormonen tilt. Na de zwangerschap en een lichere pil doordat ik borstvoeding geef. Maar gelukkig weinig krampen.

    Beantwoorden
  9. Fijne tips! Ik heb altijd last van migraine, maar soms ook van buikpijn. Toch is het wel een stuk minder bij mij geworden sinds ik de pil gebruik; toen ik die niet gebruikte lag ik elke maand 3 dagen ziek thuis en nu meld ik me bijna nooit meer ziek, of ik moet net op dat moment een aanval hebben van migraine.

    Beantwoorden
  10. Zo leuk dat je chocola bij bijna alle vrouwen terug zie komen.
    Ik ben daar ook 1 van hihi.

    Beantwoorden
  11. Moslimaa

     /  6 november 2014

    Ongesteld, verschrikkelijk. Het is vandaag mijn tweede dag en ben nu al ruim een maand gestopt met de pil slikken. En wat heb ik toch onwijs veel pijn. heb vandaag heel de dag in bed gelegen, manlief moest maar me gezeur aanhoren, ik kan echt goed klagen als ik buikpijn heb. ik heb een jaar lang de pil geslikt, en nu heb ik ervoor gekozen om ermee te stoppen. Ook heeft de pil veel bijwerkingen. Tijdens dat ik de pil innam, had ik helemaal geen buikpijn,maar het is begonnen hoor, ik hoop dat het me morgen niet weer overkomt. Achja… Alhaamdoulilaah

    Beantwoorden
  12. Moslimaa

     /  6 november 2014

    Oja, en chocola, ja heb een hele blok chocolade op, vol met hazelnoot. wordt er alleen dikker van hihi .. Oya ik zie deze site voor t eerst en superleuk om te lezen

    Beantwoorden

Geef een reactie

