Word eerlijkheid als blogger gewaardeerd?

NEVER

De titel  is een beetje dubbel, natuurlijk word eerlijkheid als blogger gewaardeerd , maar niet op elk vlak is het zo, vooral niet als je het hebt over samenwerkingen. Er word niet gezegd je mag niet eerlijk zijn, maar dat gevoel krijg je wel.

Een ruim half jaar verder ben ik heel wat ervaringen rijker. Momenten dat mensen , en of merken bedrijven, mij het gevoel geven dat ik niet honderd procent eerlijk had moeten zijn. Terwijl ik gewoon mijn persoonlijke mening geef. Het is al heel moeilijk om iets af te kraken dat bijvoorbeeld meer dan honderden euro’s heeft gekost, en mij dan niet. Maar de koper die het product door mijn artikel gaat inslaan, wil ik zeker behoeden van een miskoop, en dat ten kosten van het merk? Of ligt dat bij hun? Eigenlijk zouden hun dit als een verbeterpunt moeten zien, met hun bedoel ik diegene die met mij samenwerken. ik heb hele fijne samenwerkingen gehad maar ook hele vervelende. En tot de dag van vandaag heb ik zelfs spijt van me eerlijke mening, en dat is denk ik niet de bedoeling.

Blogger zijn betekent dat je ten alle tijden transparant moet blijven, maar in realiteit is dat achter de schermen wel anders, en dan heb ik het niet over mij of over mijn lezers, maar over die mensen die mijn mening niet waarderen, de andere kant van bloggen een kant die ik het minste waardeer.

Meestal zijn het ook de kleinere bedrijven die er moeite mee hebben, een merk zoals L’oreal zal me niet snel een bericht sturen over mijn negatieve review. Maar nu is mijn blog nog klein je zou denken dat een bedrijf dit als opbouwende kritiek zou zien.Soms is het zo moeilijk om trouw te blijven aan je eerlijke mening.

Hoe denk jij hierover? Heb je wel eens een nare ervaring gehad met bedrijven. 

Een reactie plaatsen

17 reacties

  1. pinkitnl

     /  1 oktober 2014

    Goed dat je hier over schrijft! Ik heb het ook al eens gehad dat mijn mening over een product niet helemaal goed was en dat een bedrijf dit echt niet leuk vond, dat is dan jammer voor dat bedrijf mijn mening blijft eerlijk. Snap dat het soms best moeilijk en lastig is maar vind het wel erg belangrijk x

    Beantwoorden
  2. Kim

     /  1 oktober 2014

    Ik begrijp je helemaal. Ik heb hier voor mezelf een middenweg in gevonden..

    Beantwoorden
  3. Eerlijk zijn in het algemeen word al niet altijd gewaardeerd
    kan me best voorstellen dat het voor hun niet leuk is, maar ze mogen niet verwachten dat je niet eerlijk gaat zijn..

    Beantwoorden
  4. dailycupofblablabla

     /  1 oktober 2014

    Er is, afgelopen zomer, een grote blogger op het matje geroepen omdat ze een merk of bedrijf aan het afkraken was. En dit heeft tot een rechtzaak geleid.

    Ik vind dat dit jouw blog is, jouw bedrijf. Misschien is het handig om voor de samenwerking een ‘standaard afspraken’ lijst op te sturen. Waarin staat dat als jij enthousiast bent over een product jij hier om een nette manier (want dit doe jij toch al) over zult communiceren.

    Laat je niet weg slaan. Zij moeten ook inzien dat er minder positieve review uit kan komen.

    Beantwoorden
  5. Gewoon eerlijk blijven! Altijd.

    Beantwoorden
  6. Wat vervelend dat je niet allemaal goede samenwerkingen heb gehad.. Eerlijkheid is echt het best, dus dan ligt dat aan het bedrijf.. niet aan jou :).

    Beantwoorden
  7. Helaas komen vervelende samenwerkingen wel eens voor! Ik ben altijd eerlijk op mijn blog, aangezien ik het vreselijk zou vinden als iemand door mijn toedoen een slecht product koopt, dus ik zeg dat gewoon eerlijk. Wel ben ik altijd heel netjes en respectvol in mijn reviews (vind ik zelf dan haha!) en probeer ik alle kanten te belichten zodat een bedrijf geen reden heeft om mij aan te klagen zoals dat laatst in Frankrijk gebeurd is. Als ik denk dat het voor iemand anders kan werken als het voor mij niks is zeg ik dat ook. Meestal probeer ik te voorkomen om samenwerkingen te doen met bedrijven waarmee je niet lekker samen kunt werken, dus als de eerste mail naar mij toe al niet helemaal fijn klinkt pas ik vaak gewoon. Des te meer tijd voor écht leuke samenwerkingen denk ik dan! 🙂

    Beantwoorden
  8. Ik vind het super belangrijk om eerlijk te blijven. Anders is je blog totaal niet geloofwaardig. Je moet wel op een nette manier een mening uitspreken, want anders kan het hard aankomen. Voor kleine bedrijven zijn negatieve reviews niet fijn, maar daar moeten ze ook mee leren dealen. Dat is de afspraak die je eventueel kan maken van tevoren.

    Beantwoorden
  9. Ik ben het volledig met Lizzy eens. Dat is een afspraak die je evt. van tevoren kan maken. Dan zullen er wellicht bedrijven afhaken, maar ik denk dat het voor jou belangrijker is om altijd eerlijk naar je lezers toe te zijn. Tenminste, die indruk heb ik wel van jou. Succes.

    Beantwoorden
  10. Ik heb zelf nog geen contact met bedrijven gehad, maar ik kan me je dilemma goed voorstellen. Aan de ene kant wil je een fijne samenwerking met bedrijven, maar aan de andere kant wil je wel eerlijk blijven ten opzichte van je lezers. Persoonlijk zou ik mijn geloofwaardigheid belangrijker vinden, want zonder lezers haken de bedrijven ook uiteindelijk af. Ik vind het trouwens erg goed dat je met dit bericht aandacht schenkt aan dit probleem.

    Beantwoorden
  11. thinkprettynl

     /  1 oktober 2014

    Ik vind het in ieder geval heel belangrijk om dicht bij je mening te blijven!

    Beantwoorden
  12. infolanita

     /  1 oktober 2014

    helemaal eerlijk hoeft niet maar wel bij je zelf blijven is in mijn ogen al genoeg

    Beantwoorden
  13. Zelf heb ik nog nooit een negatieve ervaring gehad met bedrijven. Ik ben eigenlijk altijd eerlijk, maar probeer het wel goed te brengen. Ik zal nooit alleen negatieve punten noemen, maar eerder voors en tegens, of plus én min punten. Zo bekijk en benader iets objectief en eerlijk vind ik.

    Beantwoorden
  14. Ik denk dat het belangrijk is als je aangeeft dat jij iets op die manier ziet en dat dat jouw mening is. Ik zou oppassen met je eigen mening verkondigen als feit, omdat je bedrijven dan onbedoeld buiten spel kunt zetten..

    Beantwoorden
  15. Eerlijkheid staat voorop. Maar ik benader producten objectief en kijk naar positieve en negatieve punten. Als ik beide vindt dan vermeld ik ook beiden.

    Beantwoorden

Geef een reactie op dailycupofblablabla Reactie annuleren