Paskamer geheimen en maatje 34

foto 2 (12)

Daar sta je dan, na een zwangerschap en heel wat kilo’s erbij. Niet dat ik niet al eerder een nieuw kledingstuk heb gekocht. Maar dit keer was het anders, de schappen van de h&m schreeuwde kleiner. Althans, zo leek het. Er waren geen grote maten te bekennen, of ik wou er niet aan geloven dat kan natuurlijk ook.

Ik heb lang geworsteld met mezelf en mijn zelfbeeld, dat in een vorig artikel waarin ik voor het eerst mijn foto met jullie deelde liet weten. Mijn zelfbeeld is sinds een lange tijd erg veranderd. Toen de wereld zoals die echt is erin hakte kwam ik er alleen voor te staan, niet helemaal gelukkig. Maar ik ben zoals het hoort op de laatste plaats komen te staan, even stond alles stil in mijn leven waar het eerst om alleen mij draaide. Toen ik na mijn zwangerschap beviel, was ik nog minder in beeld, maatje 34 was geen probleem. Nooit eigenlijk. Ik kreeg vaak te horen dat ik te ”dun” ben, en soms kan dat aanvoelen als te ”dik”. Want ja, het voelt niet fijn als mensen altijd doen of je te dun bent.

Mijn denkbeeld was je bent of te dik of te dun, niet wetende dat de wereld niet altijd zo zwart wit is. Ik werd onzeker door alle veranderingen in mijn lichaam na de geboorte van mijn dochter. Ik kocht standaard maatje 40, maar dit keer waagde ik het erop om maatje 34 te passen. Tot mijn grote verbazing, het zat niet als gegoten maar ik paste het. Ik schreeuwde altijd dat ik te dik ben geworden en er niet meer uit zag als vroeger alsof dat moest, alsof ik er zo moet uitzien als vroeger om er goed uit te zien.

Nee ik ben goed zoals ik ben, en ook al is het maar een maat , voor mij is het wel een bevestiging dat de veranderingen in je lijf,  en lichaam na een zwangerschap bij het leven horen. Ik accepteer steeds meer, hoe ik ben wie ik ben en vooral hoe ik eruit zie. Mijn paskamer geheim is nu geen geheim meer, en dat hoeft ook niet meer.

Ik ben blij met wie ik ben, en met wie ik ben geworden. Als vrouw moeder, met een maatje groter of kleiner. Ik ben blij met mij! Dankjewel maatje 34.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

27 reacties

  1. Goed geschreven, maar de H&M is niet echt een goed voorbeeld. Ik heb maat 42, alle jurkjes zijn te klein en vesten koop ik daar weer standaard in maat s/m De maten kloppen daar nooit!

    Beantwoorden
    • Bedankt! voor mijn gevoel klopte de maten altijd, maar het hele artikel ging niet om een maatje maar meer om het besef dat het niet perse slecht is om niet meer hetzelfde lijf te hebben en het accepteren hiervan ookal was het maat 38/42. Dit was even een “besef” punt, alsnog bedankt

      Liefs

      Beantwoorden
  2. Mooi geschreven. Vooral je laatste zien; ik ben blij met wie ik ben. Mooi!

    Beantwoorden
  3. Mooi stukje! Zeker blij zijn met wie je bent…

    Beantwoorden
  4. Kim

     /  17 augustus 2014

    Heel mooi geschreven!

    Beantwoorden
  5. Leuk artikel! Je mag zeker blij zijn met wie je bent!

    Beantwoorden
  6. Hier een happy curvy mama hihi. Altijd blij zijn met jezelf! Alhamdulillah.

    Beantwoorden
  7. Je bent inderdaad mooi zo als je bent. Heel mooi geschreven!

    Beantwoorden
  8. zo inspirerend! knappe meid 🙂

    Beantwoorden
  9. Wat goed om te lezen dat je gelukkig bent met wie je bent en hoe je bent, zo hoort ’t ook! 🙂

    Beantwoorden
  10. Precies, gewoon blij zijn met jezelf!! ❤

    Beantwoorden
  11. Heel mooi artikel meis 💕

    Beantwoorden
  12. Fijn dat je het gewoon hebt gepast! Mag je trots op zijn meid, het is een stap in de goede richting 🙂

    Beantwoorden
  13. Laila

     /  17 augustus 2014

    Heel mooi artikel! Het is inderdaad heel erg kwetsbaar soms je open te stellen naar de wereld toe. Er is een bepaald beeld ontstaan, waar velen gewoon niet aan kunnen meten. Maar vele beseffen niet dat iedereen uniek is, sommige met een maatje meer en sommige met een kleine maat. MachAllaah een maat 34, hier droom ik van haha. MachaAllaah, ga zo door met je artikels. Top!

    Beantwoorden
  14. Mooi geschreven. En precies iedereen is mooi zoals hij/zij is! Liefs,

    Beantwoorden
  15. Mooie boodschap! Fijn om te lezen dat jij jezelf steeds meer accepteer. Dat doe ik ook. En dat geeft heel veel vrijheid.

    Beantwoorden
  16. Wat een fijn artikel! Iedereen is perfect zoals hij/zij is.. en jij dus ook <3!

    Beantwoorden
  17. Mooi geschreven!

    Beantwoorden
  18. Erg mooi geschreven! Het wordt ons vrouwen niet altijd gemakkelijk gemaakt met “idiaalbeelden” en “Italiaansematen”. Goed om te lezen dat je blij met met jezelf! Want zo hoort het ook!

    Beantwoorden
  19. Oum Ilyas

     /  18 augustus 2014

    Mooi om te lezen dat je gaandeweg jezelf hebt leren aanvaarden en gelukkig bent met jezelf Alhamdulillah.

    Beantwoorden
  20. Ha, ik begrijp je probleem. Afgezien van dat zijn die maten echt niet meer dan een nummer en tegenwoordig al helemaal. Ik ben zelf heel dun geweest en nu heb ik een ‘gezonde’ maat 34. In bijna alle kledingwinkels als H&M en Zara lijkt het wel alsof deze kleinste maat steeds kleiner wordt; ik stond laatst met een maat 34 in mijn handen en dit broekje hoorde naar mijn mening echt thuis op de kinderafdeling. Toen bedacht ik me; als ik er al niet in pas en me dit een kort moment aan het denken zet en me zelfs even een paniek gevoel geeft, kun je nagaan hoe andere vrouwen hiermee worstelen. Kortom: laat je niet misleiden door het label in je shirt of broek en gebruik je eigen ogen en verstand; als jij blij bent met jezelf dan zie je dat en daar kan geen maatje 32 tegenop!

    Beantwoorden
  21. Een hele goede artikel met een mooi boodschap. Wees tevreden met wie je bent!

    Beantwoorden

Geef een reactie

