Ask a Ramadan Question – Special!

ramadan-quotes-tumblr-3

Ramadan, een maand die veel vragen opwekt bij mensen die vooral niet zoveel weten over de islam, Mag je wel drinken? Nee.. maar 1 slokje water? Niet? en kauwgom dan? Ook niet oke. of de vragen wanneer eindigt de ramadan,en hoe is het om die mee te maken. Vandaar dat ik vandaag een Ask a Ramadan Question doe speciaal voor diegene die met vragen zitten . De ramadan begint vannacht , bij de meeste turken is het vasten al begonnen, hun berekenen de maan anders.  Maar wij beginnen vannacht, en ik heb er heel veel zin in. In dit artikel vertel ik kort wat de ramadan inhoud, wat het voor mij betekend, en dan is het tijd voor alle vragen.

De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld. Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Qor’aan aan profeet Mohammed (vzmh) plaats vonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen of zij hebben die ooit in een of ander vorm gekend. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van “zich onthouden van.”.

De ramadan is een verplichting voor alle moslims, uitgezonderd : zieken,zwangeren , en kleine kinderen etc. Het is ook een van de zuilen van de islam , en daarbij hoort het vasten ”onthouden van” . Kort gezegd draait het niet om het eten of alleen om de gezelligheid. Maar vooral om een maand om vergeving te vragen voor je fouten, het reinigen van je hart ( slechte daden ) .  En je bezig te houden met het goede, maar natuurlijk  draait het ook om de samenhorigheid, en het dichter bij god komen.

large (1)

Wat betekent de Ramadan voor mij, en waarom kijk ik ernaar uit?

Deze vraag heeft me aan het denken gezet, wat betekent deze maand voor mij, maar vooral wat doet mij hier naar uit kijken. Het gevoel is iets dat ik niet kan omschrijven wat het precies voor mij betekend, het is iets intiems, maar je deelt het ook samen.

large (3)

 

Ik deel dit alleen met mijn gezin want mijn familie vast niet , en die zijn ook geen moslim. voor mij is het dus meer gezelligheid met mijn moslim vriendinnen, en mijn familie , en zusters. Voor mij betekend het bezinning en stilstaan bij het feit wat ik heb, wat ik had , ook vooral dat wat ik nog wil . Een goed mens zijn ,en werken aan mijzelf. Mijn ziel onderste boven te halen . zodat ik kan kijken naar mij , even niet naar mijn uiterlijke vertoon of alles wat een ander ziet maar echt naar de ik die ik ben.

ik kijk er naar uit omdat het een begin kan zijn van een betere ik, vooral zodat ik een goed gevoel tegenover mezelf kan hebben. En over wat ik doe, en dat god tevreden is met hoe ik functioneer als mens en tegenover de mensheid, vrienden familie, vreemde. Dat ik hopelijk kan zeggen dat mensen mij ervaren als een fijn persoon. En god vooral god tevreden over mij is.

 

Als je nog vragen hebt over deze Heilige maand, kan je die hieronder stellen! Zodat ook de lezers die jou vragen zien, het kunnen lezen, ik geef direct antwoord op alle vragen die gesteld worden, en ik zal mijn best doen om dit op een zo een goed mogelijke manier te doen.

Vraag maar raak ♥

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

13 reacties

  1. Joan

     /  28 juni 2014

    Wat leuk dat je er iets over verteld, zelf ken ik ook heel veel meisjes die vasten en weet er eigenlijk al redelijk wat van af, heb er echt respect voor!

    Beantwoorden
  2. Fatima Bint Abdifatah

     /  28 juni 2014

    beautifull ayy , moooi geschreven ❤

    Beantwoorden
  3. Knap dat je zo iets persoonlijks zo op je blog zet. Ik vind het zo knap dat veel mensen dit doen! Respect!

    Beantwoorden
  4. writingmonique

     /  28 juni 2014

    Leuk om te lezen!

    Beantwoorden
  5. Wauw.. Ik vind het echt super knap!

    Beantwoorden
  6. Ik vind het echt heel erg knap. Ik vroeg mij alleen af, op een hete zomerdag mag je dus ook geen water drinken? Aangezien je je vocht hard nodig hebt dan haha. Mijn vraag is zo omdat iemand in mijn omgeving zei van wel.. maar volgens mij is dat toch niet zo? Respect in ieder geval!

    Beantwoorden
    • He , heel erg bedankt voor je lieve woorden. Wij drinken niks ook geen water , het is wel zo dat als je impulsief drinken pakt omdat je het gewend bent en je het niet doorhebt en achteraf , denkt shit had niet gemogen. Dat het dan niet erg is, maar het is niet de bedoeling om intentioneel water te drinken, daarom is het belangrijk dat wanneer we wel mogen eten & drinken we goed water drinken want dat is het belangrijkste daarna het eten! Hoop je hierbij goed te hebben beantwoord!

      Liefs

      Beantwoorden
  7. RealEev

     /  28 juni 2014

    Wat een discipline en doorzettingsvermogen heb je hiervoor nodig! Knap hoor

    Beantwoorden
  8. Esra

     /  1 juli 2014

    Wat mooi geschreven meid!

    Gr. Esra (mama van de kleinste in de speelgroep☺️)

    Beantwoorden
  9. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je de Ramadan verder invult. Ik gebruik misschien de verkeerde woorden, sorry daarvoor. Maar ben je in de Ramadan ook meer bezig met de Koran lezen en bidden enzo? En doe je dat dan alleen, of juist samen met je man, of met andere vrouwen? En hoe wil je je geloof aan je kindje mee gaan geven in de toekomst?

    Beantwoorden
    • Hey willemijn, wat een leuke vragen! Het is een tijd van extra aanbidding meer de Koran lezen, extra gebeden meestal na etenstijd in de moskee. Maar dit jaar heb ik dat een beetje laten afweten omdat je eigenlijk om 22:00 eet je om 22:30 klaar bent en dan eigelijk het liefst naar bed wilt want om 03:00 moet ik weer op. Ik ben dan bezig met het geloof meer dan normaal gesproken. Ik denk na over alles wat ik anders wil doen. Nu & in de toekomst. Hoe ik een betere dochter kan zijn voor me ouders bijvoorbeeld en een beter persoon! Mijn dochter voed ik islamitisch op. Wel laat ik haar vrij in haar keuzes, maar ik wil wel het sturend persoon zijn in haar leven. Uiteindelijk gaat ze haar eigen weg, ik hoop gewoon dat ze wat meeneemt van mijn opvoeding! En dat ze gelukkig word!

      Liefs

      Beantwoorden

Geef een reactie

