Gastartikel Beautybite : Mijn eigen moestuin

20140513-222514.jpg

Ik hoop dat jullie een fijne woensdag hebben tot nu toe. Ik zei al in een blogpost dat ik de laatste tijd meer bezig ben met biologisch voedsel. Met name groenten en fruit. Er worden zoveel chemicaliën gespoten op onze groenten en fruit die we dagelijks bij de dichtstbijzijnde supermarkt halen. Maar laten we eerlijk zijn, om al je groenten en fruit nu bij de EKO plaza te gaan halen is ook niet heel prettig voor je portemonnee.. Dus dacht ik, weet je wat? Ik ga gewoon mijn eigen moestuintje maken!

En wat nog leuker is, ik ga jullie meenemen in dit proces. Zo komt er nu en dan een blogpost over mijn moestuintje en kunnen we het met z’n allen volgen. Leuk toch? Ja. dacht ik ook 🙂 Dit ”project” is ook heel erg leuk om te doen met kinderen. Zo leren ze meteen wat plantjes nodig hebben om te overleven en geef je ze ook een verantwoordelijkheidsgevoel.
Het zijn namelijk hun plantjes waarvoor ze moeten zorgen. En om ze aan het eind samen te bereiden en op te eten is al helemaal top, toch? Bovendien is het ook een budget-proof project , *katchinggg* Dit heb ik gehaald om alvast een begin te maken.

–         Een mini kas (action)
–         zaadjes ( action)
–         (compacte) potgrond (action)

20140513-222013.jpg20140513-222006.jpg20140513-221954.jpg

De mini kas vond ik heel handig want zo krijgen de zaadjes een wat lekkerdere omgeving waarin ze goed kunnen groeien. Genoeg water,
lekker vochtig, goede temperatuur en natuurlijk veel zonlicht. Als het kleine plantjes zijn zal ik ze natuurlijk wel overplaatsen naar de tuin.

Hier mijn proces in foto’s

20140513-222000.jpg

Omdat ik compacte potaarde had moest ik het eerst mengen met water. Hier doe ik dat in een grote emmer.
Hier vul ik de aarde in de bak.

20140513-221944.jpg

20140513-221819.jpg

20140513-221824.jpg

Hier heb ik de bak verdeeld in 3 delen. Ik wilde in deze bak 3 soorten groenten kweken. Ook maak ik alvast gaatjes met mijn vinger waar ik
de zaadjes zo in ga stoppen. Zorg dat de gaatjes 2 tot 4/5 cm diep zijn.
Zorg ook dat de gaten niet te dicht bij elkaar zitten, zodat de plantjes straks genoeg ruimte hebben om te groeien. Ik heb gekozen voor 3
gaatjes per ”deel” ( je ziet er nu alleen 2 op de foto).

Dan wordt het nu tijd om de zaadjes te gaan verzamelen. Ik heb
gekozen voor lenteui- tomaten- wortels.

20140513-221949.jpg

 

Nu verdelen we het aantal zaadjes onder de voorgemaakte gaatjes.
Daarna vullen we de gaatjes natuurlijk weer met een beetje aarde en
drukken we het een beetje aan.

20140513-222019.jpg

Dit is het dan geworden. De waterbehoefte is voor elke groente verschillend maar zorg er in iedergeval voor dat de aarde ALTIJD
vochtig is. Met een kas is dat bijna altijd al prima, maar mocht je geen kas gebruiken zorg dan wel dat de aarde altijd vochtig is. Mocht je geen kas hebben kan je het prima in een oude schoenendoos doen.
Zorg er dan wel voor dat je watten of een plastic tas op de onderkant legt zodat er geen water weglekt. Ik had trouwens een beetje aarde over en dat heb ik in de tuin gelegd en op de zelfde manier radijs
zaadjes in geplant.
Ben je dit ook van plan te doen? Stuur me dan zeker een foto of plaats je foto met de #ihsaneee_ zodat ik het ook kan zien Ik hoop dat jullie dit leuk vonden,Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat er van gaat komen.

 

Gastartikel geschreven door  Beautybite.nl

20140513-221750.jpg

Hallo allemaal,
Mijn naam is Ihsane en ik ben de eigenaar van beautybite.nl. Op mijn blog
schrijf ik dagelijks over beauty, fashion, food, travel en lifestyle. I ♥ it! Dus
kom snel een kijkje nemen op mijn site en kom meer over mij te weten  
See you there !

 

 

Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. leefenlaatleven2014

     /  14 mei 2014

    Leuk he een eigen moestuintje? Ik heb er ook 1 maar iets groter! Heel de tuin staat vol! Ik heb wel gemerkt dat met de kokosgrond mijn plantjes niet zo goed groeien. Je kunt beter gewone potgrond gebruiken dat gaat iets beter. Succes met je moestuintje!

    Beantwoorden
  2. Sandra

     /  15 mei 2014

    Succes ermee. Ben ook benieuwd. Ik heb alleen kruiden zoals peterselie en basilicum. Op de vensterbank gezien ik geen tuin heb. Oja.. En de munt wordt hier zelf gekweekt hihi.

    Beantwoorden

Geef een reactie

